אני שייך לתנועת נוער

סגור חלון קופץ X

חניך חדש בקבוצה

מה קורה כשמגיע חניך חדש? מה השלבים של הצטרפות חניך

אז מה קורה כשמגיע חניך חדש? מה השלבים של הצטרפות חניך:

ישנם מספר שלבים המלווים הצטרפותו של חניך חדש:
1. פניה / הפניה
2. קבלת החלטה האם ואיך נכון לקלוט את החניך החדש
א) איסוף מידע על החניך החדש
ב) בחינת מצב השבט והצוות
ג) ביקור בית
ד) החלטה
3. הכנה
א) לשבט
ב) לחניך
4. תקופת ניסיון
5. השתלבות מלאה

 

1. פניה או הפניה
פניה בנושא חניך חדש יכולה להגיע מגורמים שונים: הורים של החניך, צוות ביה”ס בו לומד החניך, גורמים הקשורים ברשות המקומית (עו”ס, רכזת מועדונית ועוד).
ניתן גם לפנות לגורמים השונים על מנת לבצע גיוס חניכים: בתי ספר, אגף חינוך מיוחד ברשות המקומית, עו”ס רכז שיקום- פיגור ברשות, מועדוניות שונות ועמותות הפונות לאוכלוסייה דומה .
הפניה תתבצע במשותף ע”י רכז האזור והקומונרית / צוות ההדרכה.

2. קבלת החלטה

א. איסוף מידע
מידע ראשוני ובחינת התאמה בסיסית יבדקו ע”י רכז האזור בשיחת הטלפון עם הגורם המפנה.
המידע הראשוני כולל גיל, לקות, מקום מגורים, שם ביה”ס.

ב. בחינת מצב השבט והצוות
בדיקה הנעשית בתיאום עם הקומונרית, רכז האזור וצוות ההדרכה. עיקרה בחינת המסוגלות והמוטיבציה של המדריכים להתמודד עם חניך נוסף.
מצד המדריכים כדאי לבדוק עד כמה הצוות חזק ומגובש, האם מרגישים ביטחון מול החניכים, האם מסוגלים להכיל שינויים בשבט, האם מבינים שכניסת חניך חדש דורשת מהם התגייסות מיוחדת והכנה של השבט.
מצד החניכים כדאי לבדוק האם כבר מגובשים, האם הפנימו ומבינים את חוקי השבט והסניף, עד כמה מרגישים בטוחים בסניף ומול צוות ההדרכה.
חניך חדש מומלץ לצרף כאשר הצוות חזק, עקבי , מוביל היטב את השבט ומסוגל להתמודד עם שינויים.

ג. ביקור בית
לאחר קבלת הפניה ובחינת הנתונים הראשוניים, מתקיים ביקור בית שמטרתו היכרות עם החניך במקום הבטוח עבורו . בנוסף, מתקיימת שיחת היכרות, למידה על החניך ותיאום ציפיות עם ההורים.
בביקור הבית נוכחים רכז אזור, קומונרית ולפחות נציג אחד מצוות ההדרכה של השבט (כדאי לאפשר להורים לבחור בין ביקור בית לפגישה אישית איתם ועם הילד בסניף, למקרה בו , מסיבה כלשהי, הם אינם מרגישים בנח עם הביקור).
בעת הביקור נשים לב להתנהגות החניך, יכולותיו התקשורתיות (בהתחשב בזה שיתכן ומתבייש), יכולותיו להיות חלק מקבוצה, קבלת סמכות, מידת עצמאות וצרכים סיעודיים במידה ויש.
בזמן הביקור רכז האזור והקומונרית ישבו עם ההורים להסבר על התכנית, תיאום ציפיות ולמידה על הילד.
במקביל ישבו המדריכים עם החניך , יערכו היכרות, יסבירו מי הם ויציעו לו לשחק ביחד במשחק שמביאים איתם או במשחק שלו .
בסיום הביקור נשאיר להורים חוברת תדמית של שבט יובל ונציע להם לצפות ביחד בסרט אודות הפעילות (חשוב לשים לב מי הילד. יתכן והילד בתפקוד גבוה מאד והסרט עלול לפגוע בהורים, או שהילד בתפקוד נמוך ויש חשש שלא נקבל אותו- ואז עדיף שלא ליצור אצלם ציפיות).

ד. החלטה
בסיום הביקור מסכמים עם ההורים את מידת ההתאמה של החניך לשבט.
על מנת להגיע להחלטה ניקח בחשבון את יכולות החניך, צפי ההשתלבות שלו בשבט הקיים, קיומן של בעיות התנהגות שונות ועוד דברים שיעלו בזמן ביקור הבית.
אפשר לומר להורים שרוצים לחשוב על הדברים, להתייעץ ולחזור אליהם בטווח של עד שבוע מהביקור.
אפשר ומומלץ להציע תקופת ניסיון בה החניך וההורים יראו אם מעוניינים בפעילות והתנועה תבחן את מידת ההשתלבות וההתאמה לשבט.

 

הכנה

הכנה לחניך – מוטלת בעיקר על ההורים. לקראת מה הולך, כללי התנהגות, מה רוצה לספר על עצמו לשבט.

הכנה לשבט – ההכנה כוללת פעולה בנושא חבר חדש וחלוקת תפקידים בין החניכים להקלה על השתלבותו.

 

תקופת ניסיון

חודש פעילות בסופו בוחנים הצוות, החניך וההורים את המשך הפעילות.

במהלך החודש חשוב לשים לב ליכולת של החניך להנות מפעילות קבוצתית בשבט, למסוגלות שלו לקבל חוקים, לבעיות התנהגות שונות ועוד.

 

חשוב לדעת

– חניך צריך להתאים לשבט הפעיל בעיקר מבחינת הגיל והרמה.
– במהלך ביקור הבית , אם מתאים, כדאי להראות סרטון אודות הפעילות.
– לאחר הביקור חשוב לקיים עם המדריכים שיחת סיכום והתרשמות ולעבד איתם את החוויה שעברו. חשוב שירגישו שותפים בתהליך קבלת ההחלטות.
– כדאי לבקש מההורים אישור לפנות לבית הספר ולקבל מידע על הילד, מידע שיאפשר לשלב אותו טוב יותר.
– במידה ויש צורך בהנגשה של הסניף וסביבתו, חשוב לפנות לרשויות . כדאי לשלב בתהליך שבט בוגר בסניף.

אולי תתענינו גם ב:

לשאלות והתייעצות נוספות כתבו לנו:

כל הזכויות שמורות למתן
פיתוח אתר: FatFish