אני שייך לתנועת נוער

סגור חלון קופץ X

פרידה וחפיפה

תהליך פרידה וחפיפה- איך עושים? כמה ולמה?

 

פרידה ממדריכים עשויה להיות מאד משמעותית ולא קלה עבור חניכים מיוחדים. החניכים כבר קשורים למדריך, הם יודעים באיזה יום ושעה הם פוגשים אותו, מרגישים בטוחים לידו – ואז , פתאום, הוא נעלם.

שבירת השגרה של מפגש עם המדריכים הקבועים וניתוק הקשר שבין המדריך לחניך הם קשים ולא מובנים עבור חניכינו.
על מנת להקל עליהם את הפרידה, חשוב לא לעשות דברים באופן פתאומי, אלא להכין אותם לסיום ואף לשתף אותם בבחירת והכנת אירוע הפרידה.

 

מטרות של תהליך פרידה:

– החניכים יבינו את המושג “פרידה”.
– החניכים יתכוננו לסיום תקופת ההדרכה של הצוות הנוכחי
– החניכים יחוו את תהליך הפרידה בצורה חיובית ובונה

מבנה כללי

חודש וחצי לפני העזיבה- צוות חדש מצטרף לצוות הקיים . הצוות מוצג בפני המדריכים בתור מדריכים חדשים שמצטרפים אלינו.
פעולה בנושא פרידות וסיומים- כחודש לפני העזיבה . בסיום הפעולה נתלה על הקיר לוח של החודש הקרוב, נספור ביחד כמה פעולות משותפות נשארו ונסמן תאריך למסיבת סיום.
חשוב לשים לב לתגובות של החניכים ולתת מקום לכל תגובה. אין צורך להתגונן או להתנצל, אלא לקבל את המצב. למשל, נעזור לחניך להבין שעכשיו הוא כועס עלינו בגלל שאנחנו עומדים לעזוב. זה בסדר וזה נכון – ומותר לו לכעוס , להיעלב, לא לרצות לדבר – וגם לשמוח.
אנחנו נשאר שם בשבילו , נבין שהוא מגיב להודעה על הפרידה , לא נפגע ונשתדל לתת מקום לדברים.
במקביל נעדכן את ההורים בתאריך העזיבה ובכך שהתחלנו לדבר על זה עם החניכים. אם מתקיים קשר קבוע עם צוות בי”ס או מועדונית, חשוב שנעדכן גם אותם.

בשתי הפעולות הבאות נבדוק בלוח שעל הקיר איפה אנחנו נמצאים וכמה פעולות נשארו.-
בפעולה נוספת נשאל את עצמינו איך מרגישים בפרידה (אפשר להציג מקרים קצרים של פרידות ולשאול את החניכים איך הרגישו האנשים שבהצגות. חשוב לצד רגשות כמו עצב לפתוח אפשרות לרגשות כמו תקווה , הזדמנות להכיר אנשים חדשים וכד’. אחרי מספר סיטואציות , נציג מקרה של מדריך שעוזב את השבט שלו – ושוב ננסה לראות איך מרגיש כל אחד ואיך אפשר להסתכל על זה מכל מיני זוויות. ברור שכל רגש בהקשר הוא נכון).

אם הזמן מספיק , נשאל גם איך אנחנו רוצים לציין את הפרידה.

לפעולה הבאה אפשר שיגיעו רק המדריכים החדשים – והם יכינו עם החניכים דברים ב”הפתעה” למדריכים העוזבים- בהתאם ליכולות החניכים: מכתב מכל חניך, ציור, ציור קבוצתי לכל מדריך ועוד- סומכים על היצירתיות של המדריכים.
אפשר גם להבנות עם החניכים את כל מה שקשור במסיבת הסיום: להכין שלט, לחשוב את מי מזמינים, איזה כיבוד רוצים, לבחור חניך שיגיד משהו ועוד.

הצוות העוזב, חשוב שיכין משהו לכל חניך. אין צורך לפשוט את הרגל לכבוד הפרידה. החניכים צריכים משהו אישי, קטן, משהו שיזכיר להם את התקופה, כמה מילים אישיות כתובות (כדאי לכתוב באמת משהו אישי- ולא רק משהו כללי. כתיבה אישית מתייחסת לנקודות החוזק של החניך, לתרומה שלו לשבט , למשהו המיוחד שיש בו והרשים אותנו, לדברים שקבלנו ולמדנו ממנו ) – בצירוף תפילה / איחול לעתיד. שוב, משהו אישי ומותאם לחניך.

את מסיבת הסיום עצמה מומלץ לערוך עם ההורים של החניכים. זו ההזדמנות שלהם לפגוש את הצוות החדש בצורה מסודרת ולערוך איתו היכרות, והזדמנות גם לומר תודה לצוות העוזב . חשוב לתת לכל חניך שרוצה הזדמנות לדבר במהלך מסיבת הסיום. כדאי גם להכין סיכום – בדיבור או במצגת- של דברים שהיו לנו ביחד בתקופה המסתיימת.
לא מרגישים בנח עם נוכחות של ההורים כל הערב? אפשר להזמין אותם לרבע שעה האחרונה.

אולי תתענינו גם ב:

לשאלות והתייעצות נוספות כתבו לנו:

כל הזכויות שמורות למתן
Site by: FatFish