אני שייך לתנועת נוער

סגור חלון קופץ X
דירוג: 
0
הדירוג שלך
0
לא דורג עדיין
קבוצות גיל: 
שכבה צעירה, שכבה בוגרת, מדריכים
מקום הפעילות: 
בפנים
משך הפעילות: 
שעתיים
תיאור קצר: 

מייק ואזבסקי חולם מאז ומתמיד להגיע לבית הספר למפלצות)מפלצות המפחידות את
הילדים בלילה, ומקבלות אנרגיה מהצרחות שלהם(. אבל הוא קטן ולא נראה מפחיד בכלל.
בילדותו הוא חווה התעלמות, דחיה והקטנות. אבל הוא מחליט להגשים את חלומו ונרשם
לבית הספר למפלצות.
ג'יימס סאליבן )סאלי( הוא הבן של אחת המפלצות הידועות והמצליחות וכולם צופים לו
הצלחה רבה בבית הספר למפלצות.
כשג'יימס ומייק, השונים כל כך, נפגשים, מתפתחת בינהם תחרות שלילית. סטיגמות,
שנאה, ופגיעה מונעים משניהם להצליח, עד ששניהם מושעים מבית הספר. כדי להתקבל
בחזרה, הם חייבים לשתף פעולה, ומגלים שמעבר להבדלים, יש להם הרבה משותף והם
יכולים להיות חברים טובים, ולהצליח יחד.
קישור לסרט http://allmyvideos.net/a5bd83e16hap
משך הסרט שעה ו 44 דק'.

מטרות: 
  1. החניכים יכירו בכך שאנחנו שופטים אחרים באופן חיצוני ומהיר, ללא מתן הזדמנות אמיתית להיכרות וחברות.
  2. החניכים ירצו להכיר חברים השונים מהם, ולהיפתח לשונות.
תיאור ארוך: 

לפני הסרט...
כל חניך מקבל פתק עם אחת הדמויות )מייק, סאלי, המנהלת(. עליו להתמקד בדמות
שקיבל במהלך הצפיה, ולכתוב לפחות שני שינויים שעוברים על הדמות לאורך הסרט.
לחניכים בוגרים בנוסף להתמקדות בדמויות, מפנים את תשומת לבם לכך שנבקש גם –
התייחסות לציטוטים של משפטים שנגעו בהם, בהקשר של שונות והזדמנות. נשמח אם מי
שירצה להתייחס למשפט מסויים שיראה בסרט, יכתוב לעצמו כדי שיזכור.

בעקבות הסרט...
החניכים משתפים בשינויים שהם ראו בכל אחת מהדמויות, ובהתאם למה שהם מעלים
עורכים שיח:
 ממה נבעו נקודות המוצא של כל דמות?
 אלו הנחות / סטיגמות היו לכל דמות?
 איך הרגיש מייק כשכולם התעלמו ממנו וזילזלו בחלום שלו?
 מה ההבדל בין מייק לבין ג'יימס ביחס שהם מקבלים ומדוע?
 למה ג'יימס סאליבן מתקבל בקלות יחסית בחבורת המפחידנים ומייק לא מתקבל
כך?
 על איזה רובד בתלמידים מסתכלת המנהלת? למה?
 איך מתייחסת המנהלת לרצונות של התלמידים? איך זה משפיע עליהם?
 מה משכנע את המנהלת לתת הזדמנות למייק וחבורתו?
 מה עוזר למייק וג'יימס להכיר זה את זה באמת?
 מה היו מפסידים מייק וג'יימס אם היו נשארים בסטיגמה החיצונית?
 על מה מעידה השיחה האחרונה של המנהלת עם ג'יימס ומייק?
 מה מונע מאיתנו להתחבר למי שקצת שונה מאיתנו?
 מה אנחנו מרוויחים מפתיחות ומוכנות לתת הזדמנות לכל מיני חברים?
 מה יכול לעזור לנו להתחבר עם כל מיני "סוגים" של חברים?

חשוב להדגיש שמייק וג'יימס שמרו כל אחד על הייחודיות שלו. הם לא השתנו בעקבות
החברות החדשה. החוזקות והחולשות של כל אחד מהם נשארו )מייק לא הפך להיות גדול
ומפחיד וסאלי לא הפך להיות שקדן ודקדקן בפרטים(. החיבור בינהם יצר משהו מיוחד
וחזק.
ניתן להשמיע את השיר של שרית חדד "חברים בכל מיני צבעים" )מילים בנספח(, ודרכו
לחשוב יחד למה אנחנו נוטים להתחבר עם מי שיותר דומה לנו? מה אנחנו מפסידים? מה
יעזור לנו להרוויח מגוון של חברים? מה זה אומר לתת הזדמנות אמיתית לחבר חדש
ושונה?
מראים לתלמידים פתגם מצוייר )נספח( אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו )פרקי –
אבות(, מבקשים ממי שמוכן לשתף )מבלי שיפגע כמובן באחרים(, בחוויה אישית של
חברות עם מישהו שהוא לא חשב שיש להם שפה משותפת, נתן הזדמנות והופתע לטובה.
או בחוויה שלו שהרגיש ששופטים אותנו על סמך סטיגמה או מבט ראשון חיצוני ולא
מנסים להכיר אותו באמת.

תוספת לחניכים בוגרים
מי שמעוניין משתף בציטוט שבחר להתייחס אליו ומסביר מדוע )מסכים / לא מסכים,
מזדהה / לא מזדהה, רוצה לשתף בדוגמא שתומכת או סותרת, המשפט מרגיז / מעורר
מחשבה / צודק וכדו'(.
ניתן גם לפזר כרטיסיות עם ציטוטים מגוונים, ולהוסיף גם כרטיסיות ריקות, כדי
שהחניכים יוכלו להוסיף משפטים שתפסו את תשומת לבם )נספח(.
לאור הציטוטים ומה שהם העלו בקרב החניכים עורכים דיון. –
 האם באמת כל אחד יכול לעשות הכל, או שיש דברים שלא תלויים בנו ואין טעם
להשקיע בלנסות לשנות אותם?
 האם כל אחד צריך לקבל הזדמנות לנסות הכל, או שלגיטימי שיש עדיפות לבעלי
נתונים מסויימים?
 מהו שיוויון אמיתי? שיוון זכויות? שיוויון הזדמנויות? יחס שווה? תוצאות שוות?
 האם אנשים שונים צריכים לקבל יחס שווה? האם נכון לתת יחס שונה כמו אפליה
מתקנת?
 האם עזרה למי שיש לו קושי או לקות אינה יחס שווה?
 מה היינו מצפים מהמנהלת שיש לה תלמיד כמו מייק ותלמיד כמו סאלי?
 מה אנחנו מצפים מעצמנו כשאנחנו מכירים חברים שונים, בעלי יכולות ובעלי
קשיים שונים?

נספחים:
נספח 1-

חברים בכל מיני צבעים / שרית חדד. מילים: חנה
גולדברג. לחן: יוני רועה
יש לי חבר חום כמו שוקולד
כשאני עצובה הוא תמיד כזה נחמד
נכון שהוא ממני לגמרי אחר
אך על כזה חבר איך אפשר לוותר?
יש לי חברה עם עיניים כחולות
שלה אני מספרת את כל הסודות
נכון שהיא ממני לגמרי אחרת
אבל היא חברה כזאת נהדרת
איזה כיף שיש המון חברים
המון חברים בכל מיני צבעים
חומים, כתומים, שחורים ולבנים
איזה כיף שיש כאלה חברים
יש לי חבר ג'ינג'י עם נמשים
איתו הכי כיף לעשות חיים
אז נכון שהוא ממני לגמרי אחר
אך על כזה חבר איך אפשר לוותר?
יש לי חברה שחורה עם תלתלים
שתינו מגדלות גור חתולים
נכון שהיא ממני לגמרי שונה
אבל היא חברה כזאת נפלאה

 

נספח 2- 

 

נספח 3-

דוגמאות לציטוטים
)כמובן חשוב לצפות בסרט כולו לפני הפעילות עם החניכים, ולבחור
משפטים שבעיניך משמעותיים לשיח שמתאים לקבוצה שלך(:
 המנהלת: לא תוכל ללמוד את מה שאין בך. אתה לא מפחיד!
 סאלי: הוא עובד הכי קשה ונותן כח לכולם... המנהלת: הוא מפחיד או לא?!
 חברי האחווה: לא משנה כמה נתאמן, אף פעם לא נהיה כמוהם, נועדנו לדברים
אחרים...
 מייק: הטובים ביותר לוקחים את השוני שלהם והופכים אותו ליתרון
 מייק: כל מפחידן הוא שונה
 סאלי: אני גם מפחד. מייק: למה לא סיפרת לי את זה קודם? סאלי: כי קודם לא
היית חבר שלי...
 מייק: להיות רגיל זה גם בסדר, אולי...
 סאלי: אתה לא מפחיד, זה נכון. אבל אתה אמיץ...

 

כל הזכויות שמורות למתן
פיתוח אתר: FatFish